• personbil/varebil
  • tyngre KJØRETØY

finn verksted

velg tjenester :

nyheter

Er du sikker på om vinterdekkene dine er gode nok?

Når familien sitter i bilen er det for sent å lure på om dekkene er gode nok... Styr unna dårlig samvittighet og farlige situasjoner med våre eksperttips.  

 

Vinterdekkene skal holde deg på veien under de mest ekstreme forhold. Da må du ha dekk du kan stole på. FOTO: Continental

Ikke kjør med slitte og ødelagte vinterdekk!

Når familien allerede sitter i bilen er det for sent å lure på om dekkene er gode nok. Her er ekspertens beste tips.

Kjører du på vinterdekkene fra i fjor er det et par ting du bør sjekke ut. For når du skal ut på norske vinterveier gjelder det å være sikker på at du har skodd bilen riktig.

– Den største faren er at alt for mange skifter til vinterdekk på autopilot, sier Geir Holmberg fra Fagdekk. Det hjelper dessverre fint lite om du engang kjøpte testvinneren på vinterdekk, dersom dekket nå er for gammelt, nedslitt, eller du har brukt det på en måte som har ødelagt vinterdekkets egenskaper.

Her er huskelisten for deg som vil frakte familien trygt på vinterføre.

Slitte dekk: Hvor går den absolutte grensen?

– De fleste er klar over at det stilles krav til mønsterdybden på dekk, sier Holmberg. Det mange ikke vet er at grensen er på 3 millimeter for vinterdekk. Er mønsteret under dette kjører du altså ulovlig.

– Her er det verdt å merke seg at det er flere som mener at de norske reglene ikke er strenge nok. Knut Knudsen, produktsjef hos Continental, anbefaler for eksempel at dekkene skiftes ved 4 millimeter.

HAR DU SLITTE VINTERDEKK? Fagdekk har ekspertisen og testvinnerne du trenger!

Gamle dekk gir falsk trygghet

– Så har vi de kundene som ikke kjører så mye, og tror at dekkene fortsatt kan brukes så lenge mønsteret er bra nok. Da er det viktig å huske på at vinterdekk uansett bør byttes etter 5 til 6 års bruk, sier Holmberg.

Blir dekket for gammelt blir nemlig gummiblandingen så hard at det i praksis er som å kjøre rundt på fire hockeypucker.

– Det er definitivt ikke å anbefale for deg som vil ferdes trygt i trafikken, sier Holmberg.

En billig forsikring: Skal du kjøre trygt om vinteren må du ha gode vinterdekk. FOTO: Continental

FAGDEKK HAR VERKSTEDER OVER HELE LANDET: FINN NÆRMESTE ALTERNATIV HER!

Latmannstabben som ødelegger vinterdekkene

– En annen negativ trend er dessverre at alt for mange velger å kjøre med sine piggfrie vinterdekk hele året. Det virker rett og slett som om de ikke orker å skifte, siden dekkene uansett ikke har pigger. Poenget er at dette er det noe av det verste du kan gjøre:

Piggfrie vinterdekk som brukes om sommeren blir ødelagt, sier Holmberg.

– Husk at vinterdekk, både med og uten pigg, har en gummitilsetning som er laget for å gi godt grep under kalde temperaturer. Brukte du dine piggfrie vinterdekk denne sommeren  hvor det var så varmt har du derfor oppnådd to ting: Du har kjørt med dårlig grep om sommeren, og har i tillegg utsatt dekket for så store temperaturforskjeller at vinteregenskapene har blitt helt ødelagt.

– Dette skulle vi virkelig ønske at flere var klar over, for dette er et stort problem for trafikksikkerheten på norske veier, sier Holmberg.

Husk: Vinterdekk er laget for å yte godt under kalde forhold. Bruker du piggfrie vinterdekk om sommeren blir de ødelagt, og må skiftes ut! FOTO: Continental

Senk farten: Piggfrie bildekk kan gi polerte overflater

– Selv med gode dekk bør du ikke kjøre like fort om vinteren som om sommeren. Du må alltid tilpasse farten til underlaget.

– Hvorvidt du bør velge piggfrie vinterdekk eller piggdekk avhenger derimot av hvor du bor, og hvordan du kjører. Det er likevel ingen tvil om at dagens piggfrie dekk gir svært gode kjøreegenskaper, så for mange er dette et godt valg.

– Vi i Fagdekk vil selvsagt hjelpe deg med å ta det rette valget basert på dine behov. Uansett hva du velger bør du likevel huske at få piggdekk på norske veier øker faren for polerte partier. Dette er spesielt lett å merke i de store byene hvor piggdekkgebyr gjør at stadig færre kjører med pigg: Når færre bruker piggdekk får vi ganske enkelt en mer polert overflate, fordi det ikke er nok pigger til å rive opp underlaget. Resultatet er at bremselengden inn mot lyskryss og rundkjøringer øker dramatisk, og der er noe alle som ferdes i og rundt de store byene må ta hensyn til, sier Holmberg.

Myteknusing: Når er dekkene produsert?

– Det er stadig flere som får med seg at dekkenes produksjonsdato nå står inngravert på dekkene.

– Min påstand er at du ikke bør bry deg om  produksjonsdatoen. Det som betyr noe er om dekkene har vært lagret riktig.

– Selv ville jeg for eksempel ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe et dekk som var produsert i 2015, så lenge jeg kjøpte det av en forhandler som hadde lagret dekkene tørt og mørkt, avslutter Holmberg.

Huskelisten alle bileiere bør sjekke:

  • Er mønsteret bra nok?

  • Hvor gamle er dekkene?

  • Har du sjekket lufttrykket etter å ha skiftet dekk?

  • Har du etterstrammet hjulboltene? (Bør gjøres etter 3 mil)

  • Piggfrie vinterdekk som brukes om sommeren blir ødelagte og bør skiftes

FAGDEKK HAR VERKSTEDER OVER HELE LANDET: FINN NÆRMESTE ALTERNATIV HER!

11. December 2018

Gjør det enkelt for deg selv- sjekk inn på et av våre DEKKHOTELL!

Stadig flere bilister velger å la profesjonelle ta seg av hjulskift og lagring av hjulene mellom sesongene. Du sparer plass i bod og garasje, blir innkalt når tiden for hjulskift er der, samt at dine dekk og felger blir både vasket og inspisert for slitasje, skader o.l. Prisen på dette er langt fra avskrekkende, derfor er dette i sterk vekst.

Dersom du velger å la andre ta seg av hjulskiftet ditt så har vi en sterk anbefaling: Styr unna alle de mer eller mindre useriøse aktørene som popper opp når skiftesesongen nærmer seg. Det er såvidt mange feil som er mulig å gjøre at fagkunnskap her har blitt stadig viktigere. Hjul skal på riktig posisjon, det skal benyttes riktige bolter, dekktrykksovervåkning må kanskje oppdateres og alt skal trekkes til med riktig moment osv.

Vi gjentar vår oppfordring: Gjør det både enkelt og trygt for deg selv, sjekk inn på et av våre dekkhotell!

5. April 2018

Hvilket vinterdekk er BEST for DEG?

 

Også denne sesongen dukker det opp tester av vinterdekk i ulike media. For den "middels interesserte" kan slike tester være både opplysende og forvirrende.

Det benyttes mange ord og uttrykk, ulike egenskaper vektlegges forskjellig, og testene inneholder faktisk også ofte presiseringer av at ikke alle sluttbrukere vil rangere dekkene likt.

...

Vårt råd er at du oppsøker en seriøs dekkforhandler, forteller hva som er viktig FOR DEG, og så vil forhandleren kunne anbefale det dekket som passer best for ditt bruk.

Hos Fagdekk har vi et bredt utvalg av ulike merker, og kan bistå slik at du får trygge, gode og slitesterke dekk til riktig pris.

Her kan du lese årets test av vinterdekk: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2017/

 

10. October 2017

Ny generasjon punkteringssikre dekk fra Bridgestone

Bridgestone som er en av verdens største dekkprodusenter lanserer nå DRIVEGUARD, en helt ny generasjon dekk som er punkteringssikre. Kort fortalt så betyr dette at du kan kjøre videre inntil 8 mil i en hastighet på 80 km/t etter at lufta har forsvunnet. Dette gjør at du kan fortsette til nærmeste dekkverksted, eller til du kommer bort fra en situasjon som av ulike grunner gjør det utrygt å bytte hjul der punkteringen skjedde.

Se og hør mer om dette på disse filmsnuttene:

https://www.dropbox.com/s/eb4gp29lu4d2uog/DGS%2021%20sek.mov?dl=0

https://www.dropbox.com/s/0m24qywtlszbovm/DGS%20tegnefilm..mov?dl=0

 

19. April 2017

Styr unna useriøse hjulskiftere!

Så er tiden kommet for sesongens hjulskift. Mange steder lyser det nå plakater mot oss der diverse lag, organisasjoner og mer eller mindre seriøse bedrifter reklamerer med hjulskift til fantastisk lave priser.

Vi anbefaler på det sterkeste å styre unna disse.  Det å gjøre et sesongskift av hjul har en lang rekke feilkilder som kan føre til både problemer og direkte farlige situasjoner. Vi nevner kort noen:

1. Mange dekk har rulleretning, og må settes på riktig side av bilen

2. Biler med TPMS (dekktrykksovervåkning) må håndteres særskilt, her må det kunnskap til

3. Settes jekken på feil sted på bilen så kan dette føre til skader

4. Ofte er det ulike hjulboltlengder på sommer- og vinterdekkfelger- dette MÅ gjøres riktig

5. Hjulbolter må trekkes til med moment, for lite og mye kraft er like feil

Særlig de to siste punktene er viktig, feil boltlengde eller for dårlig tiltrukkede bolter kan føre til at hjul løsner og livsfarlige situasjoner kan oppstå.

Vedlagte link fører til en gammel artikkel om problemet med useriøse hjulskiftere, Statens Vegvesen advarer også mot å benytte seg av disse: http://www.varden.no/nyheter/statens-vegvesen-advarer-mot-useriose-hjulskiftfirmaer-1.1346500

Moralen er klar: Oppsøk fagfolk, vi er klare til å hjelpe deg!

16. April 2017

6 nye medlemmer i Fagdekk

Med virkning fra 1. januar har vi gleden av å ønske ikke mindre enn 6 nye medlemmer velkommen i Fagdekks kjede av dekkverksteder i Norge. Disse er spredt fra nord til sør:

  • Dekksenteret Kragerø AS

  • Overaae AS, avd Orkanger

  • Overaae AS, avd. Trondheim

  • Overaae AS, avd. Stjørdal

  • Bil & Dekk Service AS, avd Hesseng

  • Bil & Dekk Service AS, avd Kirkenes

Alle disse er veletablerte og veldrevne verksteder som passer perfekt inn i vår sammenslutning av gode tilbydere av dekk og dekkrelaterte produkter og tjenester. Nøyaktige adresser, kontaktdata og tjenestetilbud på disse og våre øvrige medlemmer finner du på forhandlersøket.

Vi ønsker disse 6 velkommen til Norges største dekk-kjede, og følger du med på oss videre så skjer det MYE spennende i 2016!

4. January 2016